Oldal kiválasztása

A Hi-Res Audio-ra sokan misztikumként tekintenek, pedig egyszerűen elmagyarázható. “Minél nagyobb a szám, annál jobb a hang!” kommunikálják sokan. Tehát a 24-bit/192 kHz-es felvétel jobban hangzik, mint egy 16-bit/44.1 kHz CD igaz? Sajnos a dolgok nem ilyen egyszerűek. A Hi-Res Audio tudomány a számok mögött cikkünkkel igyekszünk egy picit elmagyarázni a különbséget…

CD-től a Hi-Res Audio-ig

Mielőtt nagyon belevágnánk, számos tényezőt kell figyelembe vennünk.

  1. Mi a felvétel eredete? Honnan jutunk el az úgynevezett “nagy-felbontású” felvételekig, amelyeket általánosságban 24-bit/96 kHz-es vagy akár 24-bit/192 kHz-es mintavételezésűek? Ezek tények, amelyeket tisztán és egyszerűen megérthetünk.
  2. A kiváló minőségű eredeti mester felvétel elengedhetetlen. Ha ezt rosszul keverik nem számít, milyen nagy felbontású a felvétel, nem fog jól szólni.
  3. Nagyon sok függ a lejátszásra használt eszköztől is. Ha ez nem eléggé átlátható, hogy felfedje a különbséget az olyan mintha egyáltalán nem hallottad volna.
  4. És egy alapvető emberi tulajdonság, a nyitottság szintén fontos a Hi-Res Audio elfogadásához.

A normál felbontású fájlok 16-bit mélységgel és 44,1 kHz mintavételezési frekvenciával vannak kódolva. Ez a szint a CD minőség. Bármely ennél magasabb bitmélységű vagy mintavételezési frekvenciájú felvételt tartunk nagy-felbontású audionak. Miért kell mégis világossá tenni a Hi-Res Audio címkével azt, hogy a zenefájlt pontosan ugyanaz, mint az eredeti? Mert néhány vállalat szabadabban használja a régebben elfogadott “Studio Master” címkét. Sokszor és sok helyen esett már tisztességes összehasonlítás alá nagy-felbontású, igazi Studio Master fájl és ezek CD minőségű alternatívái. Az összehasonlítás azonban nem is olyan egyszerű, mint gondolnád. Ennek oka az, hogy a két típusú fájlok nem feltétlenül egyforma elbánásban részesülnek a gyártási folyamat során.

A stúdiók mindig is készítettek nagy-felbontású fájlokat, amelyeket az igényesebb felhasználók számára szántak. Ilyen például az SACD. De a normál CD például – amelyet általában vásárolnak az emberek -, ezeknek egy lefelé mintavételezett változata. És nem csak itt veszíthet el sokat egy felvétel a felbontásból! Egy felvételnek készülhet több változata is például kereskedelmi adásba vagy autós használatra. Tehát, cseppet sem biztos, hogy jó anyagból készül el egy végleges CD. Ebben az esetben viszont biztosan jobb a Hi-Res Audio, nem igaz? Ismét nem olyan nyilvánvaló a válasz, mint szeretnénk.

A darabok összeállnak

A legjobb, ha szétszedjük a bitmélységet és a mintavételi frekvenciát, és megvizsgáljuk külön-külön. Minél több bit van, annál pontosabb a mérés, az eredeti hullámformához képest. Így a 24-bites zeneszám jobban hangzik, mint egy 16-bites, de mi is ez pontosan? Tekintsük úgy a 16-bites mélységre, mintha kicsit több mint 65.500 lépés kellene egy hullám megmérésére. Ezzel szemben a 24-bites megméréséhez több mint 16 millióra van szükség. Hatásos? Hogyan lehet még kifejezni ezt a különbséget? Például, ha azt mondom a bitmélység megmutatja a dinamikus tartományt – azaz a legcsendesebb és leghangosabb hangok közötti különbséget a felvételen. A 24-bites felvétel így például 144dB hangos, míg egy 16-bites csak 96 dB. Még mindig kell bizonyíték? A legjobb minőségű MP3 átviteli sebessége 320kbps, a Hi-Res Audio fájlok akár 9216kbps sebességgel is továbbíthatóak! Ez az extra adatmennyiség azt jelenti, hogy minden hangszer és énekhang sokkal nagyobb részletességgel hallható. A fájlok megnövelt mintavételezési frekvenciájának és bitmélységének köszönhetően pontosan úgy hallhatod a zenét, mint ahogyan a művész előadta, amikor a stúdióban rögzítették.

  • BEYERDYNAMIC XELENTO REMOTE Fülhallgató

    Beyerdynamic XELENTO REMOTE Fülhallgató

    299.900 Ft (ÁFÁ-val)
  • Pioneer SE-CH9T Hi-Res Audio Headset Fülhallgató

    Pioneer SE-CH9T Hi-Res Audio Headset Fülhallgató

    39.900 Ft (ÁFÁ-val)
  • Beyerdynamic T 1 Fejhallgató 2. generáció

    Beyerdynamic T 1 Fejhallgató (2. generáció)

    329.900 Ft (ÁFÁ-val)
  • SENNHEISER HD 660 S FEJHALLGATÓ

    Sennheiser HD 660 S Fejhallgató

    154.900 Ft (ÁFÁ-val)

Meg kell jegyezni, hogy ezek elméleti számok, amelyek bizonyos mértékben változhatnak például a zenekeverésre használt hardver és egyéb okok miatt. Így lehet elveszíteni akár 10-20dB dinamikatartományt is! A legjobb klasszikus felvételek körülbelül 60db-es dinamikatartomány körül mozognak, míg például a mai pop felvételek valahol 15dB-es jelszint körül lebegnek. Ez azt jelenti – lejátszás céljából -, hogy a régimódi 16-bites lejátszók rendelkeznek elegendő kapacitással, hogy megbirkózzanak minden lejátszásra szánt felvételünkkel. De akkor miért jó a Hi-Res Audio?

Miért szükséges a Hi-Res Audio?

A 44,1kHz-et azért választották a CD minőségének, mert ez lehetővé tette az emberi hallásküszöbhöz közeli felső frekvenciahatár meghúzását. Azonban a digitális művek megjelenésével ez a határ már nem volt tartható. Ahhoz, hogy ezen a határon belül maradjunk agresszíven meg kell szűrni és le kell vágni a “felesleges” tartományokat. Ennek eredményeképpen pedig nagyobb torzítás is lehetséges a hallható tartományban. Akkor mégis hogyan legyen az eredetihez közeli hangfájlunk? Meg kellett emelni a felső frekvencia határt, még akkor is ha ez az emberi hallásküszöbön túl van. Az emelt felső frekvencia határ azt is jelenti, hogy a felharmonikusok eszközök is képviseltetik magukat a zeneszámokban. Igaz ez még akkor is, ha nem tudjuk valójában hallani őket.

Érdemes elolvasnod a Hi-Res Audio: minden amit tudni kell! blog bejegyzésünket is.

A dinamikaszabályzók

Napjainkban rendszeresen ki vagyunk téve a rosszul közvetített hangok áradatának, és fülünk szép lassan hozzászokott ehhez. Észrevetted például, hogy a televízióban és a rádióban minden ugyanolyan hangosan szól? Ez a hatás az úgynevezett kompresszornak köszönhető. A kompresszor feladata az, hogy a halkabb hangokat felerősítse, a hangosabbakat pedig lehalkítsa. Ezt az előzőekben olvasottakkal összehasonlítva máshogyan is megfogalmazhatjuk: a kompresszor a hang dinamikáját szűkíti. Mi történne ha ezt nem alkalmaznák? Például egy koncertfelvétel nézése/hallgatása közben az előadó suttogását nem hallanánk, ugyanakkor a következő pillanatban történő ordítására felugranánk a székből.

A másik fontos dinamikaszabályzó a Limiter. Ez egyszerűen annyit csinál, hogy egy bizonyos hangerő fölé nem engedi a hangot. Képzeld ezt úgy el, mint lakásodban a paloft: nem tudsz feljebb ugrani. Ennek a segítségével szabályozzák azt is, hogy a rádiókban egy hangerőn szóljon minden. Ugyanakkor, amikor a televízióban “bejön a reklám”, akkor a küszöbértéket tovább engedik, ezért lesz hirtelen hangosabb. Egyébként a kompresszor és a limiter elterjedésére nagy hatással volt a vezetés közbeni zenehallgatás. Érthető, hiszen például egy halkabb klasszikus zeneművet hallgatva csendesebb és hangosabb részek követik egymást. A halkabb hangokhoz feljebb vesszük a hangerőt, de azután egy hirtelen hangosabb résznél könnyedén megijedhetünk, amely egyenes út egy balesethez!

Sajnos, azonban mára ezeknek a szabályzóknak a használata már alap. A sugárzott adásokban semmiféle dinamika nincs, és a mi fülünk elhiszi, hogy ez így jó! Már észre sem vesszük, és ez a jelenség visszahat a zenekészítésre, az ízlésünkre, a zenéről alkotott képünkre. A rádióból, televízióból sugárzott zene jó ha 6-10 db dinamikával dolgozik, ami elképesztő butítása a lehetőségeinknek.

  • LOTOO PAW PICO Hordozható Veszteségmentes Audio Lejátszó

    Lotoo PAW PICO Hordozható Veszteségmentes Audio Lejátszó

    53.900 Ft (ÁFÁ-val)
  • FiiO X1 II hordozható veszteségmentes lejátszó többféle színben

    FiiO X1 II hordozható veszteségmentes lejátszó

    39.900 Ft (ÁFÁ-val)
  • FiiO X3 MARK III veszteségmentes lejátszó és DAC többféle színben

    FiiO X3 MARK III Veszteségmentes Lejátszó és DAC

    69.900 Ft (ÁFÁ-val)
  • LOTOO PAW GOLD Hordozható Audio Lejátszó

    Lotoo PAW GOLD Hordozható Audio Lejátszó

    599.900 Ft614.900 Ft (ÁFÁ-val)

Higgy a fülednek, bízz a gyártókban!

Sok embernél tapasztalható, hogy nem hisz a nagy-felbontású hangokban. Marketing fogásnak gondolja, de miután hallott jó néhány példát, rájön, hogy tévedett. Mi saját magunk is találkozunk meglepett vásárlókkal. Azt mondják “teljesen mást hallok ebből és ebből a fejhallgatóból vagy fülhallgatóból, mint ahogyan eddig hallgattam a kedvenc zeneszámaimat!” Ilyenkor minden esetben el kell mondanunk, hogy nem mást hall, csak végre olyan hangokat is hall, amelyeket eddig nem! Sajnos ennek ellenére hajlamosak vagyunk olcsó fejhallgatókat és fülhallgatókat vásárolni, de pont ezzel tesszük a legrosszabbat! Az előbb taglalt kompresszor és limiter túláradat között, hozzászoktatjuk fülünket egy szűkebb tartományban történő halláshoz. Pedig sokkal többet is hallhatnánk! Sőt, képesek vagyunk hallani, de ehhez jó minőségű zenét kell hallgatni jó minőségű eszközök használatával! Tedd fel magadnak a kérdést: az előzőek figyelembe vételével van létjogosultsága a Hi-Res Audio fájloknak?


Felhasznált forrás: whathifi

További érdekes olvasnivalók

preloader